Stockholm

26 juni 2016 - Stockholm Arlanda Airport, Zweden

De laatste stad die we bezoeken is Stockholm. De hoofdstad van Zweden is verspreid over 14 eilanden, verbonden met 50 bruggen en vele veerponten. Veel inwoners van Stockholm hebben dan ook een boot, of zelfs een buitenhuis op een eilandje. We verlaten Stockholm net voordat de festiviteiten voor de langste dag losbarsten. Iedereen wenst elkaar happy midsummer  toe. Dit wordt gevierd in het weekend na 21 juni. De stad is een levendige, kosmopolitische plaats met een zowel modern Scandinavische architectuur, inclusief veel glas en staal, tezamen met sprookjesachtige torens, een indrukwekkende Oud Centrum (Gamla Stan) en veel groene ruimte. De volgebouwde stad heeft moeite de verkeersstromen te verwerken, ondergronds gebeurd er veel om tunnels te bouwen voor metro en trein. Ook zie je  rijbanen futuristisch boven elkaar. Door tolheffing voor particuliere auto’s rijden er eigenlijk alleen taxi’s en bussen door het centrum. Wij kiezen voor 2 dagen met de hip on hip off bus kris kras door de stad te toeren. Op leuke plekjes stappen we uit om een uurtje later de reis weer te vervolgen. Het weer heeft ons niet in de steek gelaten droog en 24 graden. Geweldig toch.