Karlskrona, Klaipeda en Mariehamn

16 juni 2016

Karlskrona Zweden bestaat uit 30 eilanden en is sinds 1680 een belangrijke marinehaven. De originele straten en gebouwen zijn intact gebleven, voor Unesco de reden om Karlskrona op de wereld erfgoedlijst te zetten.
Het schip kan niet afmeren bij de kade en gaat voor anker. Met de reddingsboten worden de belangstellenden naar Karlskrona gebracht. We hebben er een heerlijke stadswandeling gemaakt. Om 6 uur vertrekken we naar Klaipeda in Litouwen, hier maken we een fietstocht over het schiereiland dat sinds de val van het ijzeren gordijn beschikbaar is gekomen voor de inwoners van Litouwen, ze genieten van de Europese tradities en willen graag bij ons horen. De onderdrukking van de Russen willen ze zo snel mogelijk vergeten. Ook bezoeken we het stadscentrum waar je struikelt over de kraampjes met ambersieraden. Amber zit 100-200 meter onder de grond en wordt gedolven, ook spoelt er ambergruis aan op het strand. Om 5 uur varen we verder naar Mariehamn, Finland, de enigste stad in de archipel van 6700 eilanden in de Oostzee. Ook hier zien we een geschiedenis van Russische onderdrukking. Zweeds is hier de voertaal. De eilanden liggen in het begin van de Botnische Golf, die afwisselend bezet worden door Rusland en Zweden. Na een middag explore the island vertrekken we tegen de avond naar Helsinki voor een biketour over flat land, met een weersvoorspelling van regen en 17 graden.