Jakarta en Malacca

15 december 2014 - Malakka, Maleisië

Jakarta en Malacca.

In Jakarta wonen 13 miljoen mensen. Volgens onze Indonesische gids Roy Lodewijk die van Sumatra komt en afstamt van een Nederlandse missionaris, rijden er 5 miljoen auto’s en 7 miljoen scooters. Een complete chaos waar je maar zo enkele uren vast staat in de files, dus we moeten oppassen om op tijd terug zijn bij ons schip.
Wat ons opvalt in Indonesië is dat er geen trottoirs zijn en dat de mensen die aan de doorgaande wegen wonen allemaal een winkeltje voor hun huis hebben. Er is heel veel armoede en in onze ogen hebben veel mensen een miezerig bestaan. Maar zij beleven dat anders en zwaaien vrolijk naar de toeristen die in busladingen voorbij trekken. In een talkshow die wij s’avonds bezoeken zegt de grappenmaker dat hij een uitvinding heeft gedaan waar de Indonesiërs heel blij mee zullen zijn, een vuilnisbak.
Heeft Jakarta mooie gebouwen? nee. Moet je Jakarta nog eens bezoeken? nee. Zijn de mensen aardig? ja dat wel weer. Het nationale museum is wel de moeite waard. Wij worden de stad uitgeleide gedaan door een enorme hoosbui en daar frist het wel van op.

Op 13 december passeren we om 11.15 uur de evenaar. Alle debutanten mogen vrijwillig voor zeegod Neptunus verschijnen. Willem wordt ervan beschuldigd te lage resolutie foto s te verzenden om minder van de te dure WiFi minuten te gebruiken. Neptunus en het publiek vond hem quilty. Hij wordt besmeurd, moet de vis kussen en wordt in het zwembad gegooid. Marian zorgt voor de foto s en blijft veilig aan de kant.

De volgende morgen komen wij om 9.00 uur in Malacca aan. Met tenderboten gaan wij aan wal, dat is altijd een hele happening. Maleisië is pas 57 jaar zelfstandig en daar zie je veel invloeden van China, Engeland en Nederland. Het is totaal anders dan Indonesië, veel georganiseerder en zij houden wel rekening met voetgangers.
In Malacca staat een kerk en een stadhuis dat door de Nederlanders is gebouwd en er is nog een groot fort bewaard gebleven. Wij hebben daar onderleiding van een gids een wandeling gemaakt en zijn met riksja s naar de haven terug gebracht. Om 17.00 uur vaart het schip de haven weer uit op weg naar Phuket in Thailand.

1. Diny:
    15 december 2014
    Lieve Marian en Willem

Ik heb weer genoten van het verhaal, de video....
    Wat is de rode smurrie?

Groetjes Diny
  2. Ellen:
    15 december 2014
    Lieve mensen,

Het was weer een leuk verhaal!!

Groetjes Ellen
  3. Marian:
    18 december 2014
    De rode smurrie is uitwasbare verf in zeep en gelatine. Het smaakt nergens na.