Bali

9 december 2014 - Brisbane, Australië

Bali.

Ralph Zander, onze Duitse kapitein kon het niet voor elkaar krijgen om zowel in Lombok als op Bali  een kade te bemachtigen, dus dat werd een extra zeedag. Ook met bootjes lukte het niet vanwege de douane. Dus wachten op de afgesproken dag om in Bali aan te meren. Heerlijk 3 dagen Bali. Op de 1e dag staat de Panorama Tour met de bus gepland, de gids was moeilijk te verstaan. Wij hebben in ieder geval minstens een paar honderd keer Baaali verstaan dus wij zitten op het goede eiland.
Op de 2e dag hebben we een taxi genomen om ons naar mooie plekjes te laten brengen. We zien het batik verven, de houtbewerking, schilders aan het werk om met diverse technieken Bali te schilderen, veel tempels. Ieder gezin heeft zijn eigen familietempel om de geesten van zijn voorouders te aanbidden en te huisvesten, deze geesten reïncarneren in de baby s die nog geboren moeten worden. Verbazingwekkend hoeveel aandacht deze Balinezen besteden aan religie, verering, black magic en spirituele dingen. De bevolking gebruikt de andere hersenhelft, de emotie helft beter, alleen het dollargevoel is nog wel aanwezig.
Op de 3e dag gaan we met de bus naar de nog steeds actieve vulkaan.  De laatste uitbarsting was in 2002. Deze sporen zijn nog zichtbaar. We hebben de perfecte gids, hij spreekt geweldig Engels, hij maakt grapjes en hij zingt. Helaas verkoopt hij geen CD s.

De bevolking van Bali zijn aardige mensen. Ontmoeten ze elkaar, dan is de standaardvraag. How are your childeren.  Op Java vragen ze: What’s your business en in Soerabaja, what car do you drive.  Heel verschillende mentaliteiten dus. De ruim 3 miljoen Balinezen leven op elkaar op een klein gedeelte van het eiland, het is daar echt berendruk. De rest van het eiland bestaat uit bergen, vulkanen, wuivende palmbomen en mooie stranden. Je wordt niet verliefd op het eiland maar op de lieve bevolking.

We bereiden ons voor op een reisje van 2 dagen en een overnachting op Java om de Borobudur en de Brambanan te bezoeken.