Darwin en de duizend krokodillen.

4 december 2014 - Komodo, Indonesië

Zeedagen en Darwin.

Tegen 6 uur staan we op. Pilatus' is om 8 uur. Gezellig naar het zwembad. Een paar rondjes lopen op promenade dek 7. Elke dag eentje meer. Heerlijk. Vanaf mijn strandstoel kan ik zien dat we Darwin naderen. De temperatuur was vanmorgen om 8 uur al 32 graden. Rustig aan maar. Om 13.15 uur staat onze excursie met de motorboot op de rivier naar de jumping crocodils gepland. De zakdoekjes van Willem zijn op.

Jullie zullen je wel afvragen waar de foto,s van Darwin zijn. Nou er zijn twee mooie oude gebouwen in de stad en die waren we al voorbij voordat ik het benul had de camera te pakken. De stad is in 1942 gebombardeerd door de Jappen en ergens in de 90er jaren verwoest door een cycloon.
Na anderhalf uur rijden door de wildernis, welke niet te vergelijken is met die van Afrika, geen overdadige plantengroei door de droogte, komen we bij een uitkijkpost aan. Pech, hier is niets te zien want het heeft niet geregend. Als de regentijd begint, stromen hele gebieden onder water.  Daar komen weer talloze vogels op af.
Vol goede moed rijden wij verder naar de rivier de Adelaide en stappen in een boot om de krokodillen te plagen. Nu begint het interessant te worden. Het afgelopen jaar zijn er al 6 natives opgegeten door deze schatjes. Vroeger werd er op de krokies gejaagd tot er nog maar een paar duizend over waren. De Aussies in paniek en als je nu een Crocodile schiet dan krijg je een boete van 18.000 aud. Die beesten leggen zoveel eieren dat er nu weer meer dan 100.000 exemplaren ronddartelen met alle gevolgen van dien. Van de krokodillen hebben wij een filmpje gemaakt.
De afgelopen twee dagen waren zeedagen en mocht je denken, begint dat niet te vervelen, kan ik je vertellen dat dat niet zo is. Meestal staan we tegen 7 uur op en gaan sporten, Marian gaat naar een Pilatusles  en ik loop 15 rondjes hard, ongeveer 7 km. Gisteren was het om 08.00 uur 36 graden. Godsamme wat werd het heet die dag. Verder gaan we zwemmen, vaak eten, lekker luieren en lezen. Laat ik de massage niet vergeten, nog een les stretchen en dan als kers op de taart een echt geweldige theatershow.
We gaan richting Komodo maar hebben net vernomen dat vanwege een zieke aan boord, deze trip niet doorgaat en dat we met volle snelheid naar Bali varen. Erg jammer want volgens mij wilde Marian mij aan de Veranen voeren. Ik hoor net van onze kapitein Zander dat wij de patiënt op Bali afzetten en dat wij door varen naar het eiland Lombok en later weer teruggaan naar Bali.
De temperatuur is gelukkig gezakt naar 28 graden en dat is een stuk aangenamer. Het schip is de laatste dagen helemaal omgetoverd in kerstsferen en dat is best vreemd met deze omstandigheden. Ik hoor jullie wel mopperen over de kou in Nederland en wij hebben echt medelijden met jullie allemaal.

1. Louis en familie:
    4 december 2014
    Lieve Willem en Marian.
    Mooi en boeiend reisverhaal, maar ook goed dat jullie nog tijd hebben om jullie body soepel te houden, dan kun je daarnaast ook fijn door gaan met, eten drinken en ontspannen luieren, dus blijf genieten, want dan genieten wij ook. Met liefs van ons van hier
  2. Charlotte en Henk:
    4 december 2014
    Weer een leuke film, die met de krokodillen. Jammer dat jullie van het reisplan moeten afwijken, maar jullie maken toch wel veel mee, vind ik. Zondag zal ik de films enz. weer aan ma laten zien. Groetjes, Henk